דתיים חילוניים
שאלה
שלום כבוד הרב!
יש לי בת דודה חילונית ואנחנו חברות מאוד מאוד טובות!
בשנה האחרונה ממש נסחפתי כשהייתי איתה ואפילו חיללתי שבת!
היום אני בטח שלא אעשה את זה כי נורא התחזקתי (בזכות בני עקיבא והמשפחה, ואולי טיפה בזכותי) אבל בפעם הבאה שאני אהיה איתה היא בטוח תצפה ממני לחלל איתה שבת ואני כל כך לא רוצה לעשות את זה... כל כך יהיה לי קשה להגיד לה את זה! מה לעשות?? אני כל כך מצטערת שחיללתי שבת ועשיתי את הדברים שאני ממש לא הייתי צריכה לעשות!!!
תודה רבה ויום טוב!!
תשובה
שלום.
ראי נא שאת צריכה להחליט מה את באמת!! את לא יכולה לחיות חיים כפולים ולשקר לעצמך ולהיות צבועה. כי אם את מאמינה ויש לך אישיות חזקה ומוצקה ואת מגדירה את עצמך כדתייה אז מה זאת אומרת "להיסחף"?
את יודעת שמי שנסחף בנהר זה רק דג מת שאין לו כוחות מעצמו אז הוא נסחף עם הזרם..... .
ואולי את צריכה להעצים בתוכך את הכוחות הפנימיים שלך ולבנות את האישיות שלך כך שתוכלי להניע את עצמיך מתוך הכוחות הפנימיים שקיימים בך וכך לא תהיי מושפעת ונסחפת ונגררת ומתדרדרת ומתרחקת .
כרגע את נמצאת בתקופה של התחזקות! תמשיכי הלאה! אל תשברי ואל תתייאשי!!
תתפללי להשם שלא תבואי לידי ניסיון ולידי ביזיון. ותכיני את עצמך למפגש עם הבת דודה שלך שאת זו שתהיי הדומיננטית ואת זו שתהיי המובילה ואת זו שתציעי את הבילוי המשותף ותתני את הרעיונות הנכונים כיצד ואיך ולהיכן לצאת ומה לעשות ואיזה תוכן לצקת למפגשים.
בהצלחה,
עוזיאל אליהו.
שאלה
שלום
בזמן האחרון אני מרגישה מאוד רע על הלב. לשון הרע שנמצאת לידי גבוהה. ז"א אני עובדת בתקופת החופשה שלי בבית חולים ושם יש המון מזכירות בכל מרפאה. התפקיד שלי הוא להסתובב ואיפה שיש חור וחוסר במזכירה אני שם. בכל מקום שאני הולכת אנשים שאיתי מרכלים על מזכירות, על רופאים מי נחמד ולהיפך ולא טוב לי עם זה אני מעדיפה לחשוב את מה שאני חושבת בפנים, ולא להביע דיעה גם כדי למנוע את חטא לשון הרע וגם שמא יהיה לי סכסוכים מכל מיני מקומות.
וכל זה רק בגלל שהמקום הזה יש בו הרבה רכילות איך אני יכולה להמנע מזה? איך אני יכולה לכפר על החטאים האלה? לנסות לתקן?
אנא ממך כבוד הרב עזור לי להמנע מלשון הרע, למצוא דרכים ותשובות אני מרגישה רע עם עצמי וזה מציק לי.
תודה מראש
תשובה
ברכה ושלום!
לא כדאי לך להיות במקום עבודתך "המוכיחה בשער", ולהתחיל להעיר לכל מי שמתנהג בצורה לא נאותה. זה לא תפקידך, ולא זו הדרך.
כדאי לך לפעול בשני מישורים:
המישור האחד- חיזוק עצמי. את חייבת לחזק את עצמך ואת אמונתך, ולהיות בטוחה בצדקת דרכך. את עושה את הדבר הנכון בכך שאת לא מדברת לשון הרע, ושאת לא מרכלת, ואשרייך שזכית שנפשך רגישה, ואוזנך מרגישה, ויודעת את להבדיל בין טמא לטהור ובין קודש לחול.
כדאי לך ללמוד באופן קבוע דברים שקשורים להלכות הפה, מה שנכנס לפה ומה שיוצא ממנו.
המישור השני- דווקא בגלל שאת מזכירה שמסתובבת בכל סוגי המחלקות בבית החולים, יכולה את להשפיע מאישיותך ומהדוגמא האישית שאת מקרינה לסובבים אותך. ולפעמים מעשה אחד קטן שלך במנעות משמיעת רכילות כשאת מלוה את זה בהסבר קצר, יכול להשפיע ולגרום לשנוי האווירה בכל המחלקות בבית החולים.
אל תצפי שעצם המנעותך מלה"ר תגרום לשנוי מיידי ולאווירה אחרת. דברים כאלה לוקחים זמן, ואת מניעה תהליך חינוכי ומוסרי שמתחיל מדווקא ממך, ומהדוגמא האישית שאת נותנת.
בברכה,
עוזיאל
שאלה
שלום
ברצוני לדעת מהו ההבדל שבין קונסרבטיבים לרפורמים, ואיך אני בתור יהודיה אורתודוכסית דתיה אמורה לנהוג כלפיהם?
תודה
תשובה
שלום.
רפורמה משמעותו שינוי הרפורמים מנסים לשנות. למשל סידור התפילה וסדר התפילה הוא שונה.
הקונסרבטיבים יותר קרובים לאורטודוקסים וההבדלים הם דקים, כגון הסידור הוא אותו סידור אבל הישיבה בבית הכנסת היא מעורבת.
יש לנהוג כלפיהם ביחס של אהבה ואחווה שלום ורעות. ולנסות להידבר ולדבר ולקרב אותם בעבותות של אהבה בין אדם לחברו ובין אדם לבוראו. שהרי למרות שיש חילוקי דעות ואנו לא מסכימים לדרכם ושוללים אותה מכל וכל, הם יהודים. אחינו הם ומצווה להשיבם לדרך האמת באהבה ובשלום .
בברכה,
עוזיאל
שאלה
לרב עוזיאל שלום!
רציתי לדעת מדוע אסרה ההלכה לקיים נישואים אזרחים? הרי אותם אנשים שלפי ההלכה לא יכולים להתחתן יחד מדוע הם אשמים?
תודה
טל
תשובה
שלום.
ההלכה לא מכירה בנישואים אזרחיים או כל נישואים שלא על פי דת משה וישראל (כולל נישואי -פרגוואי ,אורוגוואי ,קפריסין ) מפני שזה לא לפי הכללים ההלכתיים.
אם כהן רוצה להתחתן עם גרושה יש פעמים שזה לא ניתן. מה לעשות. ויש פעמים שבית הדין בודק את המצב ולפעמים מגלים שהוא לא כהן או שהיא בכלל לא גרושה .לכן במקרה שיש איזה בעיה יש לגשת כצעד ראשון לבית הדין ולברר .
ובמידה ויש זוג שנשוי בנשואים אזרחיים ורוצה להתחתן כדת משה וישראל יכול לגשת לרבנות ולהתחתן.
בברכה
עוזיאל
שאלה
לרב עוזיאל שלום.
אני חילוני, תסביר לי בבקשה בקיצור מה זה החג המתן תורה הזה? כי בקיבוץ התחנכנו על חג הקציר וסביב זה אני גדלתי ופתאום אמר לי חבר בעבודה שלא. אני לא מבין.
תשובה
ברכה ושלום.
כל תהליך שקרה לאבותינו קורה לכל אחד ואחד מאיתנו בחייו הפרטיים.
גם אתה באיזה שהוא שלב בחייך עובר תהליך של גלות עצמית ופנימית ואח"כ אתה עובר תהליך של התנקות והזדככות תהליך של "יציאת מצרים " יציאה מין המיצר האישי שלך ואח"כ אתה עובר תהליך של חיפוש אחר האלמט הרוחני בחייך .אתה מחפש משמעות לחיים.
אותו תהליך שעבר על עם ישראל אז:
גלות-יציאת מצרים -מתן תורה .עובר על עם ישראל כל שנה ושנה כקולקטיב וכאנדיבידואל.
אם תעזוב את כל עיסוקיך ותתרכז באותו יום מסויים בקליטה של האור הרוחני שמופיע בחג אתה תרגיש את המענה לחיפוש הרוחני.
זה חג שבועות הוא מתן תורה בקצרה.
אני מצרף לך משהוא יפה:
זאת האהבה שלנו
הוא אוהב אותה.
היא הדבר החשוב ביותר בחייו, בלעדיה - כל העולם מת.
היא אוהבת אותו.
משתוקקת לכל אות חיים ממנו.
היא לא יכולה לחיות בלעדיו.
מבחוץ הם נראים סתם זוג יבש, מרובעים כאלה.
פעם בשנה, במשך 24 שעות הם יחד.
הם חוגגים את אהבתם, האהבה הגדולה בעולם.
ואז, ביום הנישואים, הוא נותן לה מכתב אהבה.
מכתב ארוך ארוך, כזה שנותן לה כח עד השנה הבאה.
היא מצידה נשבעת לו, שתמיד תמיד תמשיך לאהוב אותו.
הם נפרדים, חוזרים לחיים הרגילים.
כמעט לא רואים אותם מדברים, הוא בעבודה, היא בסידורים.
ושוב מתחילים הגעגועים...
כשהיא מרגישה שהיא כבר לא יכולה, היא פותחת בשקט את המכתב,
וקוראת בו עוד ועוד... זה המכתב היפה בעולם, אלו המילים הכי עמוקות.
היא בולעת את השורות, ומרגישה שוב קשורה, שוב מחוברת,
כמו אז...
בקרוב יש לנו פגישה עם הקדוש ברוך הוא.
בחג השבועות, הלאומי שלנו, בכל שנה, מקבל ה e-mail
מכתב אהבה ענקי ממנו. אנחנו מקבלים תורה.
האהבה החזקה בעולם, היא אהבתנו לאלוקים. גם הוא אוהב אותנו,
כמו שרק אין סוף יודע לאהוב.
זה הקשר הכי עמוק, הכי אישי, הכי נוגע.
ובכל זאת, אנחנו רחוקים. אלוקים בחר להעלם בעולם, ולהשאיר
אותנו מתגעגעים. אנחנו לא רואים אותו, ולפעמים גם לא מרגישים.
הוא מתחבא לנו, וכדי שלא נשתגע מרוב געגועים אליו,
הוא נותן לנו מכתב אהבה, הוא נותן לנו תורה.
התורה והמצוות, הם סוד. מבחוץ הם נראים, לפעמים,
מגבילים ומחוסרי חיים, אבל באמת הם מחברים,
נותנים ביטוי לרגשות העזים והפנימיים שלנו.
כולנו עומדים למרגלות הר סיני, ונפגשים.
בתי הכנסת מלאים כל הלילה ביהודים שלא יכולים לישון מרוב
התרגשות, יהודים שלומדים תורה, יהודים שפוגשים את אלוקים.
זאת התורה - קשר האהבה שלנו.
חג קבלת תורה שמח!!!!!!!!
חג מתן תורה מאושר!!!!!!!
עוזיאל
שאלה
הרב עוזיאל היקר .
אנחנו החלטנו השנה לשמור את הפסח ולא לאכול לחם ולהכשיר את הבית.
כשאנחנו מנקים את הבית מתגייסים כל המשפחה למבצע הזה ואני נזכרת בבית אבי איך הם היו מנקים ומנקים ואני בוכה כל הזמן כי אני מרגישה שהתרחקתי כל כך מהמסורת ומהמנהגים ורק כעת אחרי כל כך הרבה שנים אני עושה השנה את הפסח בלי לחם ומנקה וכל המשפחה החליטה לעזור...
אני מצטערת שקצת נשפך לי הלב אבל אני רוצה לשאול איך להכשיר את המיקרוגל או שאי אפשר להכשיר אותו?
תודה לך הרב וחג אביב שמח.
תשובה
ברכה ושלום.
כדי להכשיר מיקרוגל יש לבצע 4 פעולות:
א. לנקות היטב במטלית לחה.
ב. להמתין 24 שעות ללא שימוש.
ג. להרתיח בתוכו צלוחית עם מים עד שיתאדו כל המים.
ד. במשך הפסח יש לחמם בו מוצרים רק כשהם בכלים סגורים.
חזקו ואמצו משפחה יקרה שמחדשת בקרבה את האביב של חג הפסח.
אני מעתיק לכם שיר שמזכיר את הניגון של בית אבא....
(פניה)
שתלתם ניגונים בי אמי ואבי
ניגונים מזמורים שכוחים
גרעינים גרעינים נשאם לבבי
עתה הם עולים וצומחים
עתה הם שולחים פארות בדמי
שרשהים בעורקי שלובים
ניגוניך אבי ושיריך אימי
בדפקי נעורים ושבים
הנה אאזין שיר ערשי הרחוק
הביע פי אם אלי בת
הנה לי תזהרנה בדמע וצחוק
איכה וזמירות של שבת
כל הגה יתם וכל צליל יאלם
בי קולכם הרחוק כי יהום
עיני אעצום והריני אתכם
מעל לחשכת התהום
חג כשר ושמח.!!!
עוזיאל
שאלה
בתור חילונית שמנסה להתקרב ליהדות:
מה זה איסור נידה בדיוק?
שמעתי פעם שאסור לאישה בזמן שהיא נידה ללכת בנחל שהולכים בו גם בנים, זה נכון?
תשובה
ברכה ושלום.
אשה שיצא דם מרחמה בין בצורה טבעית ובין בצורה מלאכותית טמאה טומאת נידה.
יציאת דם זו לא בהכרח קשורה לווסת.
בימינו טומאה זו פוקעת לאחר נקיטת מספר פעולות כגון
ספירה של ימים נקיים וטבילה במקווה טהרה.
יש איסור לנערות לא נשואות להיטהר מטומאת הנידה.
איסור זה פוקע לראשונה ביום החתונה.
טומאה זו אינה כטומאה שהייתה בזמן בית המקדש .
טומאה זו היא טומאה כללית שמתבטאת בעיקר באיסור קירבה של האשה אל בעלה.
היום כולנו טמאים ( גם הגברים) בסוגי טומאות שונות כגון טומאת מת (ולכן לא צריך להיעלב מעצם ההגדרה של טומאה )
כתוב בתורה "ואל אשה, בנדת טומאתה לא תקרב " . שימי לב שהתורה אמרה "לא תקרב" ולא אמרה "לא תגע".
מכאן הבינו חכמים שיש איסור להתקרב לאשה אסורה אפילו בלי נגיעה.
מהם איסורי קירבה?
א. בדיחות והקלת ראש.
ב. הושטה מיד ליד.
ג. אכילה על שולחן אחד.
ד. אכילת שיירי מאכל של אשתו.
ה. ישיבה ושכיבה על מיטתה כשאיננה במיטה.
ו. טיולים ונסיעות, ישיבה על ספסל אחד,
ז. שינה במיטה אחת במצעים נפרדים.
ח. התבוננות בשער וכד' של אשתו.
ט. מזיגת הכוס והגשת אוכל.
י. הצעת המיטה בפניו.
יא. יציקת מים על ידיו או על ידיה.
דעי לך שתמיד תמיד המושג טומאה בא בהקשר למוות.
והמושג טהרה בא בהקשר לחיים.
כיוון שציינת בשאלה שאת מנסה להתקרב ליהדות אני חושב שכדאי לך ללמוד בצורה מסודרת את יסודות האמונה ואת ההלכות במסגרות שקיימות במיוחד לכך כגון מכון אורה בירושלים.
לגבי שאלתך השניה אסור לבן ללכת אחרי אשה בנהר. איסור זה לא קשור כלל לנידה.
בהצלחה,
עוזיאל
שאלה
הרב עוזיאל אליהו שלום.
התחתנתי לפני כשלושה חודשים ועד היום אני לא מבין מה הקטע הזה לשבור כוס בחופה.
אני מבין שבכל שמחה צריך לזכור את ירושלים וזה גם מה שהרב שחיתן אותנו אמר לי להגיד ואמרתי (אני חושב איזה פסוק אם אשכחך ירושלים תדבק ימיני או משהו דומה).אבל למה לשבור, למה?
ניר.
תשובה
ברכה ושלום.
ראשית מזל יאה וסימן יאה. יהי רצון שתשרה השמחה והברכה במעונכם.
שבירת הכוס מסמלת את השבירה והניפוץ לרסיסים של העם שלנו -עם ישראל וזה קרה לפני כ 2000 שנה.
כשנחרב בית המקדש אז העם התנפץ והתפזר לכל עבר.
כמו כלי זכוכית שנופל על הרצפה ונשבר ומתפזר לרסיסים.
והנה, רסיס אחד זה אתה ורסיסה אחת זו אשתך והרסיסים האלו הלכו והתחברו ליצירה אחת.!! שוב אתה והיא בניתם כוס חדשה. זכוכית זהו חומר שניתן להתיכו מחדש ולעשות מהרסיסים שלו כלי.
הכלי הזה הוא המשפחה החדשה שאתם הקמתם.
כלי שמכיל חיים חדשים עליות וירידות ודורי דורות של נשמות טהורות.
והכל התחיל מחיבור של 2 רסיסים שונים זה מזה שגרים במקומות שונים ובמשפחות שונות עם צורות חיים שונות.
זה הסבר אחד. ישנם עוד הרבה הסברים לנושא זה גם במישור ההלכתי וגם במישור המחשבתי.
ושוב-מזל טוב.
עוזיאל
שאלה
שלום כבוד הרב!
ברצוני להתייעץ עם הרב ולקבל הדרכתו.
בעלי בעל תשובה מזה 10-שנים.
משפחתי דתית-לאומית.
יש לי בעיה שחוזרת כל כמה שבתות או חגים:
בעלי לא מוכן להתארח אצל הורי או אחותי משום שהוא לא מרגיש מספיק קדושה הן בדבר-תורה או מדיבורי-חול שנאמרים על השולחן והן מבתי - הכנסת של הדתיים-לאומיים שמפטפטים שם בזמן
התפילה לטענתו. יש לציין שלהתארח אצל משפחתו בשבת וחגים אין על מה לדבר כיוון שהם חילוניים, ולכן אנו מארחים כמעט כל-שבת. הנושא מאד כאוב, אנא עזור לנו.
תודה וישר כח!
תשובה
ברכה ושלום.
ראשית, יישר כוח גדול לך כאשתו של בעל תשובה וגם לו כבעל תשובה.
המצב הוא מורכב וכלל לא פשוט. ויש להתאזר בהמון כוחות ובסבלנות כי לבעלי תשובה יש קצב חיים שונה!
לגופו של עניין, את צריכה להיות העזר כנגדו ולעזור לו. זה אומר שהוא צריך לקבל ממך את ההרגשה שאת מבינה למצבו, שאת מבינה למצוקות -העיתים שלו, שאת מבינה לליבו. כי אם הוא יחוש שאת אוהבת אותו ומבינה אותו ומוכנה לעזור לו הרי שהוא יהיה מוכן לשמוע ממך!! ורק אז תהיה לך יכולת השפעה חזקה עליו, ואז בשלב הזה את יכולה לדבר על ליבו.
לגבי הטענה הראשונה (בית הורייך) - הוא יכול "להשפיע" עליהם.
שהוא ייתן את הטון, שהוא ישיר בשבת, שהוא יגיד דבר תורה יפה ומושך את הלב, שהוא יתפוס מנהיגות במובן הרוחני-בנעימות ובמענה רך ובשלווה. כי הוא יוכל "לעצב" את השבת ו"להנעים" אותה על עצמו ועל המארחים שלו.
אני מניח שההורים שלך ישמחו שהוא ישתף פעולה ויקדם את הבית ברמה אחת למעלה, נראה לי שלא תהיה להם התנגדות שתהיה שירה בשולחן שבת. שירה עם עוצמה, שירה עם נשמה, שירה נעימה, שירה שכולה זימרה. ולא תהיה להם התנגדות שהוא יגיד איזה רעיון יפה בפרשה עם משל ונמשל - כזה שמסבר את האוזן.
ואם יזכו אותו מהשמיים למצוא חן ושכל טוב הוא יצליח להשפיע על הילדים ללכת לאיזה חוג תהילים או שיעור טוב של רב השכונה.
כל זה קורה לאט לאט ובקצב מיוחד. העיקר הוא שהוא ידע שאת לצידו ושאת מבינה אותו. ואם זכה עזר כנגדו.
לגבי הטענה השניה אין לי מה לומר, כי האדם צריך להתפלל רק במקום בו הוא ירגיש התעלות רוחנית ואם ה"מזרוחניקים" לטענתו מדברים בתפילה עדיף לך שהוא יתפלל במקום אחר. כי אז תקבלי בחזרה את האיש שלך קרוב יותר להשם ומלא סיפוק רוחני כי תפילה מקרבת (מלשון קורבן) את האדם להשם.
זה שלב שהוא עובר בתהליך הכללי שלו. וברבות הימים שהוא יתייצב מהבחינה הרוחנית כלל לא יפריע לו מקום התפילה והאנשים המדברים בתפילה כי הוא יהיה מרוכז בתפילתו שלו.
חזקו ואמצו,
עוזיאל
שאלה
לרב שלום רב,
חברי חזר בתשובה, וידוע לי שבזמן שלא היה דתי גזל וגנב מהרבה אנשים/מקומות.
ברצוני לנסות להשפיע עליו לתקן את העבר ולהשיב את הגזלות.
חשוב לי להסביר לו שיבין למה ועד כמה זה חשוב להשיב גזל.
אודה לרב אם יכתוב מאמר קצרצר, שאני יוכל להראות לו או איזה ראשי פרקים שיכולים לשכנע את חברי או לעזור לי להשפיע עליו להשיב את הגזלות.
בברכה.
תשובה
ברכה ושלום.
אני כלל לא בטוח שאתה עושה צעד נכון.
אם הבנתי נכון הרי שהחבר שלך "חוזר בתשובה" .
תדון אותו לכף זכות ,ואל תחטט ותבדוק בציציותיו ותזכיר לו עבירותיו.
תסמוך על האינטלקט שלו .תשדר לו תמיכה חיובית ואל תנסה להיות "האב הרוחני " שלו.
תן לו להתקדם בקצב שלו. דע לך כי ברגע שהוא ירגיש מחובר להשם אזי הוא יתקן את עצמו ואת דרכיו שהיו מקולקלים ואז אולי הוא ביוזמתו יבוא להתייעץ איתך ולשאול אותך או רב או כל אדם שהוא ימצא לנכון מה לעשות וכיצד להחזיר את הגזילה. ומה התהליך הרוחני שעליו לעבור בכדי לתקן את נשמתו .
אל תדחק בו ואל "תחנוק" אותו. תן לו לעבור עם עצמו תהליך של בירור ובמסגרת אותו תהליך הוא יגיע לתיקון מעצמו בזמן הראוי והנכון.
ואם תרצה לעצמך מקורות בנושא גזל כדאי לך לעיין בספר "דיני ממונות" שכתב הרב עזרא בצרי .
שם יש גם הלכות וגם דברי מוסר וכיבושין.
בברכה,
עוזיאל
שאלה
לרב שלום!
הגויים מצווים בשבע מצוות בני נח
מהן המצוות האלו?
האם הגויים כיום מודעים למצוות האלה ומקיימים אותן?
האם תוכל לפרט לי אילו מצוות כלולות במושג זה?
תודה...
תשובה
ברכה ושלום .
עיין בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף נו עמוד א
תנו רבנן: שבע מצות נצטוו בני נח: דינין, וברכת השם, עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים, וגזל, ואבר מן החי.
רבי חנניה בן גמליאל אומר: אף על הדם מן החי. רבי חידקא אומר: אף על הסירוס. רבי שמעון אומר: אף על הכישוף. רבי יוסי אומר: כל האמור בפרשת כישוף - בן נח מוזהר עליו. (דברים י"ח) לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש קסם קסמים מעונן ומנחש ומכשף וחבר חבר ושאל אוב וידעני ודרש אל המתים וגו' ובגלל התועבת האלה ה' אלהיך מוריש אותם מפניך, ולא ענש אלא אם כן הזהיר. רבי אלעזר אומר: אף על הכלאים. מותרין בני נח ללבוש כלאים, ולזרוע כלאים, ואין אסורין אלא בהרבעת בהמה ובהרכבת האילן.
עיין שם בהמשך דברי התלמוד ההוכחות והראיות.
דע לך כי האדם הראשון כבר נצטווה על מצוות אלו כלומר האנושות כולה צריכה לחיות על פי אמות מוסר אלוקיות כבר מראשית הבריאה.
אני חושב שאחד מהדברים שאנו צריכים לעשות זה ללמד את השבע מצוות שהם צריכים לקיים. אנו צריכים להוביל קמפיין לימודי בנושא זה. כי מציון תצא תורה.
וראה מה כתב הרמב"ם הלכות מלכים פרק ח' הלכה יא:
כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן, אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא מחכמיהם.
עיין נא בדברי הרמב"ם בהלכות מלכים כל פרק ט'
בברכה,
עוזיאל
שאלה
יש לי שכנים אשר מקיימים שיעור שבועי בגמרא.
השכנים הזמינו אותי להצטרף לשיעור, ואני אכן מעוניין להשתתף.
מאחר ואיני דתי, לא ארגיש בנוח לשבת בשיעור עם כיפה. למעשה, ההנחה שלי (לא ביררתי זאת עמם) שהם מצפים שאחבוש כיפה הנה גורם מרכזי בכך שטרם הצטרפתי לשיעור.
האם יש מניעה לכך שאשתתף בשיעור מבלי לחבוש כיפה?
תשובה
ברכה ושלום.
יישר כוח לך על שאתה מוכן להשתתף בשיעור וללמוד תורה!!!!!
אתה עושה דבר עצום!!
אתה מתחבר לאלוקים,
אתה קונה אמת,
אתה נוגע באור ,
זה העיקר!
כי לימוד התורה הם כמו מים לדג!
כי הם חיינו ואורך ימינו.
אתה צריך ליצור את מקסימום התנאים האופטימאליים כדי שתרגיש נוח בלימוד.
ההרגשה שלך והנוחות האישית יש בה כדי לגרום לך ללמוד ולכן שאלת הכיפה היא שאלה מישנית.
אתה צריך לבחון את המצב ומה עומד מול מה האם הציבור יפגע עד עומק נשמתו אם לא תחבוש כיפה? ואולי כדאי לך לוותר ע"מ לא לפגוע בהם?
נראה לי כי הכיפה וחבישתה היא תהליך שמתפתח במשך כמה וכמה פגישות. אבל הוא לא העיקר.
כי העיקר הוא לא לפחד כלל ללמוד תורה.
חזק ואמץ אחי!!!!!!!
עוזיאל.
שאלה
שלום לכבוד הרב!
שאלתי היא: מה הסיבה שנוטלים ידיים -לפני הארוחה, אחרי שיוצאים מהשירותים וביציאה מבית- הקברות?
בתודה...
תשובה
ברכה ושלום.
נטילת ידיים הוא נושא מסובך להסברה, כיוון שישנם כמה סוגי נטילת ידיים, מקורם שונה ודינם שונה. נטילת ידים לסעודה זו היא מצווה מדרבנן המיוחסת לשלמה המלך שתיקן נטילת ידים ועירובין. וסמכו חכמים על הפסוק "בבואם אל אוהל מועד, ירחצו ידיהם" (מדובר על הכוהנים בבית המקדש) שמות ל' פסוק יז-כא'
בימינו השאירו חכמים את עניין אכילת חולין בטהרה אך ורק לפני אכילת לחם לסעודה והוא זכר לאכילה בטהרה שהייתה בתקופת הבית. דינם של נטילת ידים זו מפורשת בשולחן ערוך סימן קנח' .
אולם נטילות ידיים אחרות שהזכרת מקורם שונה לחלוטין ודיניהם שונים, נטילות ידיים אלו מקורם בדברי הגמרא במסכת ברכות דף נא' ודף ה' , הם להסיר רוח רעה וטומאה שבה על האדם בשינה ובכמה מפגשים אחרים אם אותה רוח רעה. וכבר חלקו הראשונים (הרא"ש והרשב"א מה מקורה) האם עצם הלילה והשינה גורמת לרוח רעה או לכלוך מנגיעה במקומות מטונפים הם הגורמים לרוח הרעה, עיין במשנה ברורה בהרחבה אורח' בסימן ד'. נפסק להלכה שאלו צריכים ליטול ידיים: הקם מהשינה, הנוגע בדבר טמא, או לכלוך, הנוגע במת, היוצא מבית הכסא, מבית המרחץ, הנוטל ציפורניו, חופף ראשו, החולץ נעליו. כל אלו צריכים נטילת ידיים בלי ברכה.
הסיבה לכל המקרים הללו היא הסרת טומאה שמקורה או ברוח רעה או בלכלוך, זיעה וכדומה. שהם המביאות לידי רוח רעה, ולכן הצריכו חכמים נטילת ידים .
בברכה,
עוזיאל
שאלה
שלום הרב עוזיאל,
1. מהו המקור לכל ההלכות שבשולחן ערוך?
2. כיצד הספר שולחן ערוך קשור לש"ס?
תשובה
ברכה ושלום.
אכתוב לך את זה בשלבים.
1) התורה ניתנה בהר סיני עשרת הדברים בכתב וכל השאר בעל פה.
2) במשך הדורות כתבו את עיקרי הדברים שבע"פ וכנסו את זה למשניות. (תקופת התנאים)
3) על המשניות נכתבו 2 סדרות של ספרים התלמוד הבבלי והתלמוד הירושלמי. (תקופת האמוראים)
4) נעשו ניסיונות מוצלחים לכנס ולתמצת את שני התלמודים האלה. פעלו לשם כך מספר רבנים והבולטים שבהם:
הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש. (תקופת הגאונים והראשונים)
5) מרן רבי יוסף קארו מצפת חיבר ספר של משא ומתן הלכתי בשם "בית יוסף" וכיוון שזה ספר עב כרס הוא חיבר לו קיצור הלכות שנקרא "שולחן ערוך" שהתקבל בכל תפוצות ישראל. רבי ישראל איסרליש כתב על חלק מההלכות הגהות ועל פי ההגהות בנוסף לפסק השו"ע פוסקים בני אשכנז.
אני מעתיק לך את הביוגרפיה של רבי יוסף קארו:.
רבי יוסף קארו ידוע בכינויו "מרן" ו"המחבר" (של ספר השולחן ערוך). הוא נולד בטולדו שבספרד בשנת ה"א רמ"ח (1488) ונפטר בצפת בשנת ה"א של"ה (1575). בשנת ה"א רנ"ב (1492) גלה הוא ומשפחתו עם הגולה, אשר עזבה את ספרד בעקבות צו הגירוש של המלך פרדיננד והמלכה איזבלה. הוא גדל בתורכיה ולמד תורה שם. בשנת ה"א רצ"ו (1536) עלה מרן לארץ ישראל, התיישב בצפת ושם הוסמך בסמיכות הסנהדרין ע"י רבו הגדול, המהר"י (ר' יעקב) בי רב. ספרו הגדול בית יוסף, המסודר לפי ספרי הטור, הינו אוסף של כל דעות הפוסקים והמפרשים בהלכה, החל מסוגיית התלמוד וכלה בפסקי בני דורו. קדם לספר אבקת רוכל פירושו הקלאסי לרמב"ם, כסף משנה. ספרו השולחן ערוך - קיצור של ספרו בית יוסף - הוא ספר הפסק המחייב בכל בית ישראל. שלושת עמודי התווך שעליהם ביסס את פסקיו הם: הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש. כשדעותיהם חלוקות, הכריע כדעת שניים נגד אחד. תשובותיו נשלחו לקרוב ולרחוק. מרן עסק גם בחכמת הקבלה.
בברכה
עוזיאל
שאלה
אני חילוני, אבי נפטר מדום לב, בן 56 בדרכו לבית הכנסת בשבת, כדי לומר קדיש על אביו שנפטר שבועיים לפני כן.
בעשרת הדיברות מוזכר "כבד את אביך ואת אימך למען יאריכון ימיך". איך הדבר מסתדר עם הכתוב לעי"ל .
ברצוני לציין שאבי כיבד את הוריו ועזר להם לאורך כל חייהם ולא רק באותה שבת נמהרת זו .
אם האל קיים מדוע לא קיים את הבטחתו?!
אבקש לקבל תשובה הגיונית ככל האפשר .
הדבר קרה לפני 15 שנים ועדיין לצערי לא קיבלתי
תשובה הגיונית מכל רב שפניתי אליו .
תודה מראש
תשובה
ברכה ושלום.
ראשית אני משתתף בצערך על מות אביך.
15 שנה אתה מחפש תשובה ולא קבלת כי היא לא קיימת עבורך!!!
אין תשובה שמניחה את הדעת ונכנסת להגיון בנושא השכול והמוות. שאלת החיים והמוות איננה שאלה של היגיון כי אין לאדם שלטון על החיים והמוות.
זה כמו שתחפש את ההגיון בשאלת החלל וכוכבים האין סופיים. אין תשובה!!!!
ואפילו שאין תשובה לשאלת החלל והכוכבים הרי שחוסר התשובה איננו גורע מאומה מבני האדם: לאכול ולשתות, לטייל ולהתפלל, לשחק וללמוד, לקיים את הצרכים הגופניים והצרכים הרוחניים שלהם.
אגב שאלתך זו כבר נשאלה לפני כאלפיים שנה והיא מופיעה בתלמוד בבלי מסכת קידושין דף לט עמוד ב: "למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך, בשילוח הקן כתיב: (דברים כב) למען ייטב לך והארכת ימים, הרי שאמר לו אביו עלה לבירה והבא לי גוזלות, ועלה לבירה ושלח את האם ונטל את הבנים, ובחזירתו נפל ומת, היכן טובת ימיו של זה? והיכן אריכות ימיו של זה? אלא, למען ייטב לך - לעולם שכולו טוב ולמען יאריכון ימיך - לעולם שכולו ארוך. "
המבט של היהדות על שכר ועונש וכן על המוות והחיים הוא מבט שלוקח בחשבון מרכיבים רבים שהבסיס שלהם הוא:אמונה .
ויש כמה וכמה דרגות באמונה ויש כמה דברים שהיהדות מאמינה בהם כגון קיומו של עולם נוסף שנקרא עולם הבא .
החיפוש של התשובה לשאלתך חייב לעבור דרך האמונה היהודית .
אמונה זו אומנות.
אמונה צריך ללמוד.
אמונה לא באה בקלות.
אמונה היא לא תשובה קלה לשאלה כבדה.
אמונה היא החיים האמיתיים של האדם.
אמונה מתחילה בנקודה בה נגמר ההגיון של האדם.
והעיקר לא להתייאש !!!!!!!!!!
רק לשמוח יש!!!!!!!!!!!!!!! כמו בשיר של ברק תן לנפש לחפש את האמת, תן לנפש שתבער באור האמונה כי האדם המאמין הוא האדם המאושר גם אם יש לו שאלות לא פתורות.
הנה אני מעתיק לך את השיר:
תן את השמיים והשמש החמה
תן לראות אותם מן הנשמה
תן לנפש שתבער
תן להיות חופשי ומאושר
שיר לנו שיר
ושלח לנו אור
תן יום בהיר
וערב טהור
צחק בנפשי
לבן ומואר
בואה חופשי
ולך מאושר
יש ימים יפים שהדרכים בהם גדולות
יש דברים יפים גם בלילות
וכל מה שעוד נותר
רק להיות חופשי ומאושר
שיר לנו שיר
ושלח לנו אור
תן יום בהיר
וערב טהור
צחק בנפשי
לבן ומואר
בואה חופשי
ולך מאושר
עוד תפילה אחת אנחנו נבקש ממך
עוד תפילה נריע לשמך
זכור אותנו גם מחר
תן להיות חופשי ומאושר
שיר "
בברכה,
עוזיאל
שאלה
מניין שכל התורה בקב"ה היא נכונה?
הרי הבסיס שלנו היא התורה.
ואולי קם אדם, רצה להקים כת, המציא סיפור, כתב אותו והסיפור הזה משך הרבה אנשים, וכיום הכת שלו גדולה ואנו משתייכים לה?
אמרו לי שלא יתכן שאדם יספר שעם שלם ראה וחווה את מעמד הר סיני, ועוד שכתוב בתורה על ההיסטוריה של עמים אחרים, ולא יתכן שאדם כזה יצליח למכור כזה סיפור לציבור אנשים גדול. בכל זאת יתכן שאדם לפני מאות שנים כתב סיפור, לקח קבוצת אנשים קטנה ועשה להם שטיפת מוח, שכל הסיפור שכתב הוא נכון והקבוצה הקטנה הזאת חינכה את הילדים שלהם בדרך הזו והילדים את ילדיהם, וכן הלאה, ואט אט הקבוצה הזאת גדלה עד שהגענו לימינו.
או שיכול להיות שמישהו בהתחלה הוא לא סיפר על עם שלם אלא סיפר חלומות שחלם ואז לאט לאט עם השנים הסיפור שלו גדל וכל אחד הוסיף ותיקן עד שיצאה התורה וככה היא עד ימינו שחכמים כותבים ומוסיפים הלכות...
בבקשה תענה לי תשובה משכנעת....
תודה רבה
.ש.
תשובה
ברכה ושלום.
יתכן שאת צודקת ושבאמת פתאום קם אדם בבקר והמציא תורה. ויתכן שאת לא צודקת. אבל זו את שצריכה לענות לעצמך ולחפש תשובה משכנעת .
חיפוש זה נקרא "לימוד תורה". בדיוק בשביל זה צריך להשקיע עמל ויגיעה ולשבת שעות וללמוד אמונה ומחשבה ותנ"ך. כדאי לך לעיין בספר "אמונות" ו "אמונה לדור התהייה" .
אין מציאות שאת תשאלי שאלה כזו עמוקה שחובקת זרועות כל העולם ותרצי לקבל תשובה בשיטת "זבנג וגמרנו" כי תמיד יהיו עוד שאלות, ותמיד יסגרו לך מעגלים ויבנו לך עולמות וזה קורה אך ורק בלימוד והתמודדות ולא במסגרת של שו"ת.
שאלה זו נשאלה ע"י המון המון אנשים לאורך כל הדורות ונכתבו עליה המון תשובות. רבי יהודה הלוי כתב ספר שלם !! כתשובה לשאלה זו.
ואחרי כל ה"מוסר" שכתבתי לך תגידי, האם יתכן שאדם יחבר יצירה כזו נפלאה כמו התורה שלנו?
ולא רק זה אלה שיהיו לה כ"כ הרבה מצוות ואיסורים ומגבלות שקשה לקיים!! ובכל זאת אלפי שנים כל היהודים הפזורים בכל העולם שומרים על המצוות ומקיימים את התורה על כל פרטיה ? ולא רק זה אין בתורה שום שינוי ואפילו באות אחת .כיצד זה יתכן?
ועל דרך הצד החיובי, ראי כמה מתאימים פרטי המצוות לאדם? כמה תואמים הם את נפשו. וכיצד בדורות עברו יכל שכל אנושי לחבר יצירה כזו גאונית שיש לה פרד"ס ו70 פנים וארון ספרים אדיר שבאדירים בכל מקצועות החיים?
בברכה,
עוזיאל
שאלה
האם מותר להיות עם אנשים מחללי שבת?
עם חילונים גמורים?
תשובה
ברכה ושלום,
אינני מבין מה כוונת השאלה "להיות עם" אנשים מחללי שבת.
בודאי שכואב עד מאוד כל מעשה של כל יהודי - דתי או חילוני – שמחלל את השבת בשוגג או במזיד.
מטרת השבת היא "לחזור לעצמנו" – לנוח מבחינה רוחנית וגופנית כאחד. ואם יהודי דתי או חילוני חילל שבת בשוגג או במזיד זה כואב כאב פנימי אך בודאי שאפשר להיות איתו או לשהות במחיצתו.
ואעתיק לך את דבריו של גדול רבני זמננו ר' יוסף חיים זצ"ל המכונה בן איש חי, בספרו "עוד יוסף חי" דרשות על פרשת השבוע, פרשת המדבר שנכתב לפני כ 120(!) שנה בבגדד: "והנה עתה אנחנו רואים באנשי אירופא, אע"פ שיש בהם רבים שהם מתערבים עם נוכרים גדולי הארץ ואוכלים ושותים עימהם ועושים חילול שבת כמותם עכ"נ אין רוצים להסיר מהם שם יהודי ואין פושטים מעליהם כבוד היהדות ואין נחשב אצלהם שם יהודי לחרפה ח"ו … והם אוחזים בשם יהודי ומחזיקים בו בשתי ידיים ושמרים אותו לזרעם ולזרע זרעם לנצח, ויש שני עדים מעידים על דבר זה:
1) ברית המלה שמלים את בניהם לשמונה ימים כאשר ציווה ה'.
2) אין נושאים אלא מבנות ישראל היהודיות …
הרי בזה נתברר שהם מוקירים ומיקרים של היהדות ועודם דבוקים באבותם אברהם יצחק ויעקב.
על כן אמרתי לך יש ויש לאותם אנשי אירופא שאתה מגנה דבר טוב ושבח ביהדות ולא כפי שדברת עליהם דברי גנאי ובאמת כאשר תשכיל תמצא בהם זכויות גדולות וסנוגריא עצומה ובזה השבת השתבח בלעם בנבואתו ואמר הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב – שכולנו עם אחד יחיד ומיוחד".
בברכה,
עוזיאל
שאלה
שלום כבוד הרב,
שאלתי שאלה זו אולם לא נעניתי ואני מנסה שוב.
אני מתנצל על האריכות אולם, האריכות חיונית להבנת הרקע.
אני כיום בן 30.זכיתי לגדול בבית מסורתי אידיאליסטי מאוד שבו חונכנו על אהבת הארץ וציונות אולם לא על יראת שמים ועבודת ה´. בגיל 16 זכיתי להכיר בחור אשר הכיר לי את תורת הרב קוק (הנ"ל היום ר"מ באחת הישובות החשובות). בעקבות ההכרות הזו עם התורה הגדולה שיניתי את דרכי, עברתי ללמוד בישיבה תיכונית ובהמשך בישיבה גבוהה.
לאחר השירות הצבאי הלכתי ללמוד מפשטים וכיום הנני עובד כעו"ד במשרד מאוד מבוסס וידוע.
אני נימצא במקום שרחוק מאוד מתורה ומצוות ועסוק מרבית זמני בענייני חומר במובן הגס ביותר שניתן להעלות על הדעת (העיסוק המרכזי הינו כסף כסף וכסף...).
אני מתגעגע לישיבה, לסדר צהריים בזמן חורף, לסדר ערב שנמשך עד לאחר חצות ולחלומות על הקושיא שנתקלת בתוספות לפני שהלכת לישון.
כיום אני חולם על התיק שיש לי, על השופט שאני אמור לדבר מחר בפניו על הלקוח הבא וכד´
אני מרגיש שאני כפוי טובה לה´ יתברך שזיכני להכיר את תורתו ובמקום לעסוק בבניינו של עולם אני עוסק בשטויות !!!
אני גם מרגיש שהקדושה והטהרה נפגעות מאוד ממעמד זה.
אודה לעצת הרב. אני יודע שזו שאלה מורכבת אבל אולי כיוון מסויים יוכל לעזור.
תשובה
ב"ה
שלום.
אחי היקר!! התרגשתי לקרוא את העוצמה הרוחנית שבך שמבצבצת בין שורות מכתבך. אשרייך שיש בך רצון עז וכמיהה לעסוק בתורה.אשרייך!!!!!
ומה פשוט הדבר אם תוכל לקבוע לעצמיך סדר זמן קבוע ללימוד תורה לפני תחילת יום העבודה. (היום מתחיל מהלילה שלפניו כך שאתה יכול בשעות הערב להקדיש זמן שיהיה כ"חוק ולא יעבור" שהוא מוקדש ללימוד תורה.)
אפשרות שניה שתקדיש לך יום בשבוע שאתה יוצא ל...השתלמות. זה דבר מקובל מאוד שאדם יוצא יום בשבוע להשתלמות זה אפילו אינטרס של המעביד שהעובד שלו ישתלם ויקנה דעת.
את יום ההשתלמות תקדיש ללימוד באחת הישיבות שאתה תוכל להרגיש נוח בהם כולל ארוחת צהריים וכולל קביעות של חברותות בישיבה ולכל שניה ולכל דקה. וכמו כל השתלמות גם זו השתלמות שתעלה לך מעט כסף! אבל כל שקל שווה!!!ובישיבה מצפים לך כמו בשיר המפורסם :
"עוד חוזר הניגון שזנחת לשוא
והדרך עודנה נפקחת לאורך
וענן בשמיו ואילן בגשמיו
מצפים עוד לך,עובר ארח."
אחי היקר ! יש בך את הכוח ויש בך את הרצון ויש בך את האומץ אז קדימה ללימוד.
ובקשר לאווירה שקיימת במשרד שבו אתה עובד אז כדאי לך להיות מוביל . בזמן שאתם אוכלים ארוחת צהריים יחד אז תקרא בקול 2 הלכות או פסוק מהתנ"ך או משנה יומית . אתה תלמד לעצמך ולאט לאט תראה שיצטרפו אליך חבירך !! זה עיניין של זמן . ומעט מן האור של התורה יסלק הרבה חושך של היצר הרע.
וחוץ מזה תקפיד על הלכות ברכות .
ובעזרת השם תראה ברכה והצלחה בעמלך אמן.
עוד חוזר הניגון שזנחת לשוא
והדרך עודנה נפקחת לאורך
וענן בשמיו ואילן בגשמיו
מצפים עוד לך,עובר ארח.
בברכה,
עוזיאל אליהו,
שאלה
שלום.
אני בחורה דתייה בת 21. במהלך לימודיי במכללה שם קיויתי לקרב מתוך היכרות נקשרתי לבחור חילוני בעל מידות מעולות משכמו ומעלה. הוא תואם לכל מה שחיפשתי בבן זוג, פרט לצד האמוני, וזה הדדי.
מזה כחצי שנה שאנו דנים האם להמשיך את הקשר או לא, אני מצדי מעוניינת באורח חיים דתי ובהקמת בית דתי ומודעת לכל הקשיים שעלולים לצוץ בכל פינה.
הוא מצידו מוכן לשמוע ולקיים ולחזור.
אמנם זו "תשובה מאהבה" אולם לא מהסיבות הנכונות, ואני פוחדת שגם אם יתאמץ בשבילי, הוא עלול למאוס בזה. כרגע אינו אפילו שומר מסורת והוריי גם כן עומדים מנגד. כוונותינו לקשר רציני והקמת בית. המצב סבוך. מה לעשות?
תשובה
ב"ה
שלום.
כדאי לך לתת לקשר הזה עוד זמן להבשיל .
ובעיקר לבדוק את כוונותיו של הבחור. האם הוא מוכן לעבור שינוי רוחני?
לשינוי רוחני יש משמעות מעשית שהוא צריך להיות מודע אליה ולכן כדאי שהוא יכנס למסגרת לימודית על מנת להבין ולהכיר את העולם הרוחני והמעשי .
את צריכה להבין ששינוי כזה לוקח זמן ארוך מאוד. שערי בנפשך שאדם שהיה רגיל לנסוע בשבת ולאכל ככל העולה על רוחו צריך להתרגל לצורת חיים שונה ומשונה עבורו.
זה תהליך ארוך שמצריך גם מצידך המוך אורך רוח, סבלנות ובעיקר יכולת הכלה.
ולכן את צריכה לבדוק בעצמיך את המקום שבו את נמצאת.
ואם את רואה שזה יותר מדי מסובך אז תחשבי ברצינות על קשר אחר - קשר שיש בו פחות פערים ויותר קירבה מנטאלית.
ועייני בתשובתי ובקישור שם "קשר בין דתיה לחילוני" ב:
http://www.kipa.co.il/ask/show/64312
בהצלחה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום רב,
אני סטודנט לתואר ראשון מזה כשנתיים, ואני חילוני.
לפני מספר חודשים נקשרתי מאוד לבחורה דתיה שלומדת איתי. אני מצידי, רואה בה את התגשמות כל שאיפותיי, היא בחורה מדהימה, אחת שאני מעוניין להקים עימה בית.
עד מהרה התברר כי זה הדדי, והיא מעוניינת באותו הדבר.
אני מבחינתי, אמרתי שאני מוכן לשמוע ולהתקרב.
כעת אנו תקועים במצב שאיננו יודעים מה לעשות, היא, מצד אחד, משוכנעת שזה לא יעבוד, כי הנושא מאוד סבוך. אני, מצד שני, נוטה להסכים איתה, אך אינני משוכנע שזה לא יעבוד, יודע אני שזה קשה ומסובך, אך חושב שאפשר גם שזה יעבוד.
שנינו יודעים שמצאנו את מה שאנחנו רוצים, אדבר בשמי ואומר כי אינני רוצה לאבד / לפספס את מי שאני רואה בה את זוגתי לחיים.
האם עלינו להרים ידיים? לוותר על הנסיון להגיע למצב של הקמת בית משותף (לא מעורב)? האם להתעלם גם מהרגש כאילו הוא לא שם?
איננו יודעים מה לעשות, וזה הדבר שאנו הכי רוצים שיקרה.
אודה על התייחסותך,
עידן.
תשובה
ב"ה
שלום.
עיין נא במה שעניתי ממש כעת לבחורה דתייה שהכירה בחור חילוני ב:
http://www.kipa.co.il/ask/show/157439
כדאי לך ללכת למסגרת של לימודי יהדות על מנת להכיר את העולם הדתי מבחינה רוחנית ומעשית ורק אח"כ תוכל קצת להיות שיפוטי כלפי הקשר.
תחליט אתה כמה זמן את משקיע בהכרת העולם הדתי אבל אתה חייב לעשות את הצעד של ההכרה . שיהיה בהצלחה,
עוזיאל אליהו