פעילויות נוער בזמנים מאתגרים
אנו נמצאים בתקופה מאתגרת המצריכה מאתנו קשב חדש ומתן מענים מגוונים, גמישים ויצירתיים לדרישות אשר עולות מהשטח במסגרות החינוך השונות במועצה.
אנו גאים בצוותי החינוך שלנו אשר מקפידים לבחון את השטח על בסיס יומיומי ולזהות את הצרכים שעולים ממנו וכן להתאים תכנים מצוינים לקבוצות הגיל השונות ואופי המסגרת החינוכית.
מפעל הפיס ממשיך גם בימים אלו להיות שותף משמעותי בפיתוח תכניות חינוכיות מותאמות לילדים ולבני הנוער שלנו והוצאתן אל הפועל. אנו מבקשים בהזדמנות זו להודות למפעל הפיס אשר תרומתו הופכת את התכניות שלנו לברות הגשמה. הנה כמה מהפעילויות שהחלו לפעול בבתי הספר ובמסגרות השונות:
טיפול רגשי באמצעות בעלי חיים - היא פעילות חווייתית המאפשרת פיתוח כישורי חיים ומיומנויות חברתיות, פיתוח אמפתיה וקבלת האחר, יכולת להעניק ולחלוק בתוך קבוצה על ידי שיקוף ותיווך הסיטואציות בתוכה, הכלה רגשית והתמודדות עם קשיים רגשיים. הפגישה עם בעלי חיים מאפשרת התמודדות עם חרדות ומצבי לחץ.
זוהי חוויה שמייצרת הצלחה וסיפוק עצמי, יצירת קשר וקירבה, אימון לדחיית סיפוקים, עידוד מוטיבציה וגיוס לעצמאות, משפרת ביטחון עצמי ותחושת שלווה ושקט.
בנוסף, מעודדת הבעת רגשות, הרגעה והרפיה, בהירות לגבי כללי התנהגות בחברה והיכולת להתנהג על פיהם, הקניית הרגלי בטיחות, אחריות, יצירת יחס אוהד לבעלי החיים ולטבע והפחתת האלימות כלפי הסביבה.
בעלי החיים והטבע מאפשרים מרחב חם, עוטף ובטוח, הפעילות היא קצרת מועד לפי מטרות מוגדרות. לאורך הפעילות מתרחשת בחינה מתמדת של צרכי הילדים והתאמה של התכנים כדי לאפשר תהליך מיטבי.
פוסעים לחיים – זוהי תכנית העושה שימוש בכלי ODT לגילאי חט"ב והתיכון העצמה וחוסן למניעת התנהגויות מסכנות – לתלמידים ופעילות חווייתית שבהם התלמידים מבצעים משימות שונות, "המציפות" חוזקות, כגון: יוזמה, אחריות, יצירתיות, הובלה, עבודת-צוות ועוד. לאחר התרגילים מתקיימת שיחת עיבוד ובה שמים דגש והעצמה של החוזקות ומזהים את משאבי החוסן העומדים לרשותנו.
בובותרפיה הינו כלי טיפולי השלכתי בו ניתן ביטוי לרחשי הנפש הסמויים ביותר.
זהו כלי ייחודי בו התלמידים יוצרים בובות בטכניקות שונות ומגוונות ולאחר מכן מפעילים אותן בתאטרון בובות ומבטאים באמצעותן רגשות, מחשבות, ורצונות באופן אישי ובקבוצות, תיאטרון הבובות מאפשר מרחב בטוח לביטוי והבעה, השלכה ועיבוד רגשות. הסדנה מיועדת לילדים בגילאים צעירים ובוגרים. בסדנה יש מקום להביע את רחשי הלב, עיבוד רגשות באמצעות יצירה והפעלת בובות.
טיפול באמצעות בישול ואפייה בישול ואפייה הינה פעילות ראשונית, בסיסית והישרדותית הטומנת בחובה פוטנציאל להגשמה של צרכים גבוהים יותר. תכליתה של הפעילות היא הפיכת מוצרים גולמיים לדבר מה בעל ערך. המבשלים חשים כי הם יוצרים יש מאין, ובתוך כך מקודמת תחושת המסוגלות העצמית, הערך העצמי, הביטחון העצמי, וגוברת תחושת העצמאות.
תהליך הבישול מאפשר מידה גבוהה של ביטוי עצמי וקיים בו פוטנציאל לביטוי מגוון של רצונות, רגשות ותחושות, שלעיתים יש קושי לבטאם באופן ישיר או מילולי
האוכל כאמצעי המעודד ומעורר שיח רגשי ומעמיק בין חברי הקבוצה ובפעילות פרטנית שיח בין המנחה לתלמיד. הגירוי החושי שמזמן העיסוק בחומרי הגלם, על המרקמים, הריחות והצבעים השונים שלהם, הוכח כמקדם שחרור וביטוי רגשי מותאם.
אוכל הוא היבט מרכזי בתרבות המערבית, ועל כן, במקרים רבים, הכנתו היא פעילות שמוערכת ע"י הסביבה. תגובות חיוביות, כמו התרגשות והתפעלות של אנשים מהמאכלים שהוכנו, מספקות חוויות בצלחה ומקדמות במידה רבה תפיסות חיוביות של העצמי.
מסגרת היחידה לקידום נוער במשגב זוהה הצורך לתת חיזוק לנערות ונערים באמצעות כלים להתמודדות.
תוכנית 12 הצעדים היא הכשרה הנותנת לבוגריה כלים להתמודדות עם שאלות, קשיים וכאבים המלווים אותם בחיי היומיום. בתוכנית משתתפים נערים/ות שזוהי שנתם האחרונה במסגרת החינוכית על מנת לתת להם כלים לצאת לחיים אחרי בית הספר ולהתמודד עם הרגליים שהתבססו בהם מהילדות המוקדמת ואשר מועצמים כעת עוד יותר בתקופה זו.
סדנת מצמיחים – הינה תכנית שהצליחה בעבר לתת מענה לתמיכה בחברה הערבית לטיפול בנושא האלימות. זהו כלי משמעותי העוזר בהובלת אקלים כיתתי מיטבי בה הנערים והמדריך מקבלים כלים פרקטיים - הסדנה כוללת משחקים, דיונים ותרגילים חווייתיים – כל אלו מציפים נורמות הקיימות בכיתה, מייצרים שיח כיתתי פתוח ומאפשרים לנערים לפעול לשינוי ושיפור כקבוצה את התמודדותם עם אלימות חברתית מסוגים שונים (הצקות מילוליות ופיזיות, השפלות, הפצת שמועות, אלימות מגדרית וחרם).
עבודה בבוסתן ובדיר מרכז עמלנות בבית ספר "עודד"
לצד ה"עמלנות" בבית ספר "עודד" רואים ביציאה אל טבע והשטחים הפתוחים, ערך עליון. שניהם יחד (העמלנות ופעילות חוץ) מהווים חלק מרכזי מדרך הלימוד והתמיכה של בית הספר.
התלמידים, בגילאים השונים, יוצאים לעבודה בבוסתן ובדיר, בזמנים קבועים. בבוסתן הם מקימים גן ירק עונתי ומטפלים בו, מכינים ארוחת בוקר (בישולי שדה) ונהנים ממרחב ירוק ובטוח לשהייה ועשייה.
בעבודת הבוסתן הילדים חווים (לצד ערך העמלנות): תהליכים שלמים של הטבע, מהתחלה ועד הסוף – מזריעה לקציר, חווים את הקשר לעונות השנה המתחלפות, עבודת צוות ושיתוף פעולה וקשר לקהילה (המושב).
בדיר, הילדים מתנסים בחליבה ובגיבון. בעבודה בדיר הילדים חווים: התנסות בהיבט הרגשי של טיפול בבעלי חיים, חוויה של "נגיעה" בחיים האמתיים בהפיכת חלב לגבינה.
בנוסף, אגף החינוך לקח על עצמו את המשימה החשובה לתמוך במפונים אשר הגיעו למרחב המועצה- ילדים, נערים ומבוגרים. במסגרת תמיכה זו משולבים ילדים ובני נוער ומהצפון ומהדרום במסגרות החינוך השונות במועצה. כמוכן, אנו בוחרים לעבוד עם בעלי עסקים שפונו מביתם, אלו מגיעים למסגרות החינוך השונות ונותנים מענה למסגרות בתחום עיסוקם. בישול אפיה הם רק חלק מנושאים אלו.